-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15252 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بعد از حضرت عيسي و پيش از حضرت محمد(ص) چه كسي هادي بوده است (چون در قرآن كريم دارد و لكل قوم هاد)؟

صحيح است همه انبيا امام نبودهاند در خصوص حضرت ابراهيم كه از پيامبران اولوالعزم است قرآن كريم در سوره بقره آيه 124 ميفرمايد: پس از اتمام امتحانات الهي به مقام امامت رسيد كه طبيعتاً امامت فوق نبوت است. امام صادق(ع) در تفسير آيه ميفرمايد: خداي متعال حضرت ابراهيم(ع) را قبل از آنكه پيامبر قرار دهد به مقام عبوديت رسانيد. پس از طي عبوديت رسول شد سپس به مقام خليل بودن رسيد پس از خلت و گذرانيدن ازمونهاي سخت به امامت رسيد.(3)

فخر رازي در تفسير كبيرش از قاضي لاقلاني از عالمان اله سنت نقل ميكند: كه امتحان حضرت ابراهيم قبل از رسيدن به مقام امامت بود و همين امر سبب تحقق امامت او شد.(4)

بنابراين اكثريت قريب به اتفاق پيامبران به مقام امامت نرسيده بودند لذا مأمور تشكيل حكومت اسلامي نشدند حتي يكي از پيامبران بني اسرائيل موسوم به اشموئيل طالوت را به عنوان فرمانده جنگ و زمامدار معرفي كرد معلوم ميشود كه خودش مأمور به اجراي احكام نبود و داوود پيامبر هم قبل از نبوّت زير نظر طالوت بود كه جالوت را به قتل رسانيد. در قرآن كريم ميفرمايد: انّ اللَّه اصطفاه عليكم و راده بسطةً في العلم و الجسم واللَّه يؤتي ملكه من يشاء. خداوند طالوت را براي شما برگزيد و قدرت علمي و جسمي به وي داد و به هر كس كه بخواهد ملك و قدرت ميبخشد. البته پادشاهي با امامت از نظر مقام و كرامت فرق دارد يعني نبوت از اين نوع حاكميت بالاتر است در هر صورت امام معصوم مأمور تشكيل حكومت و مجري احكام از پيامبر بالاتر است.

پي نوشتها:

1. سوره مائده، آيه 19.

2. نهج البلاغه، كلمات قصار 147.

3. اصول كافي، ج 1، ص 133.

4. تفسير كبير، ج 4، ص 42.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.